Arrow backLanguage
AR
Feed icon
مقالة

الشهر الرابع للحمل

الدورة الأخيرة كانت من حوالي 16 ل 19 أسبوع فاتوا وده معناه إني حامل من حوالي 14 ل17 أسبوع تقريبا. الجنين ادلوقتي بيمص صباعه في رحمي وهو مبسوط، أما بالنسبة ليا، فعندي رغبة قوية في إني آكل الفراولة –هو ده بجد شعور مش ييتقاوم؟

3دقيقة
للقراءة Jan 29, 2020

فين الجنين؟

الجنين بقى نشيط أكتر: ممكن تبتدي تحسي بحركته وهتكون الأحاسيس  دي خفيفة في بدايتها زي جناحات الفراشة أو فقاعات في المعدة، ممكن برضه ماتحسيش بحاجة في  اللحظة دي، بس استني... مش هتطول كتير. دلوقتي الجنين يقدر يفتح بقه ويحرك عينيه ويعمل تعبيرات بوشه ويحرك صباعه جوه بقه ويمصه.

حاسة اللمس هتكمل في التطور عنده وهتبدأ الشبكية في شغلها، وهتبدأ حاسة التذوق تتطور وده بسبب "الجسيمات اللمسية"، ودي مناطق صغيرة جدا وحساسة على الجلد. لازم تستني لمدة 24 أسبوع لحد ما تظهر الجسيمات دي، وتفضل كده لحد ماينضج الجهاز العصبي للجنين. حاسة الشم برضه بتكبر شوية شوية، بس الجنين مش هيبقى بيعرف يفرق بين الروايح المختلفة غير لما يتم الشهر السابع، وهيبدأ يدوق بفضل نكهة السائل السلوي واللي بيختلف حسب نوعية الأكل اللي بتاكليه. وأخيرا مع بداية الأسبوع ال15 للحمل هيبدأ الجنين يسمع صوت نبضات قلبك والمعدة وبالذات صوتك عن طريق السائل السلوي، وتقدري تتكلمي معاه وتطمنيه حتى لو ماكانش قادر إنه يفهم.'

 

العادات الغذائية الكويسة

الغثيان وفقدان الشهية في الفترة الأولى من الحمل حاجة عادية وهتنتهي قريب، أنتي بتعيدي اكتشاف شهيتك وتقدري تستفيدي من ده. استمتعي بوقتك من غير مبالغة، وعلى قد ما زيادة الوزن حاجة طبيعية؛ بس مفيش قاعدة ثابتة: كل حاجة بتعتمد على وزن جسمك وحالتك الصحية ومعدل الحرق... في المتوسط، الوزن المثالي ممكن  يزيد من 300 إلى 350 جم في الأسبوع في الفترة التانية وهيكون الدكتور قادر يقولك إيه المناسب معاكي.

خدي بالك لما بتاخدي اليود، هو ضروري عشان الغدة الدرقية تشتغل بشكل سليم، و المعدن ده موجود في الأكل وبالذات الملح. ماينفعش تستخدمي الملح كتير. مفيش ضرورة إنك تحطي الملح على كل حاجة عندك في الطبق ، الموضوع ليه علاقة بالتوازن السليم. ما تتردديش في سؤال الدكتور عشان تعرفي معلومات أكتر.

 

سؤال الشهر: أنا حاسة إني نفسي آكل حاجة حلوة– إيه اللي لازم أعمله؟

الحلم بتورتة الفراولة أو بموس الشوكولاتة وقت فترة الحمل هو حاجة ممكن تحصل عادي جدا، ومرة تانية فالهرمونات هي المسئولة عن الشعور ده. هو لازم أستسلم للرغبات دي؟ آه، من وقت للتاني بس في حدود المعقول بس، وطول ما انتي ملتزمة بعادات غذائية متنوعة ومتوازنة، فأحسن حل عشان تعوضي السكريات هو إنك تاكلي الفاكهة الطازة أو المجففة، والحلويات المصنوعة من اللبن (مش الكريمة) والزبادي الطبيعي، كمان تقدري تاكلي المنتجات "البسيطة" بكميات قليلة: زي إنك تاكلي قطعة من الشوكولاتة الغامقة بدل قطعة من الكيك المليان بالسكر والسعرات الحرارية.

 

لسه الجنين جوه فقاعة في بطنك، و أعضاؤه الحيوية لسه مكملة تكبر ثانية بثانية. فضولك هيخليكي عايزة تعرفي نوع الجنين بتاعك، اصبري، جلسة الفحص بالموجات فوق الصوتية التانية متحدد ليها الشهر الجاي.

Logo white

احصلي على جميع المعلومات والنصائح تتعلق بفترة الحمل والولادة من خبراء التغذية

  • لائحة أخباري

    محتوى منظم بناءً على تفضيلاتك

  • إرشادات التغذية

    تعرفي على خيارات التغذية المختلفة وفوائدها لك ولطفلك

  • أدوات عملية مخصصة

    جربي أدواتنا العملية المخصصة لإرشادك خلال رحلة الأمومة.

  • برنامج أول ألف يوم من حياة طفلي

    إخطارات وتذكيرات ورسائل إخبارية مخصصة

Search icon

ما زلتي لم تجدي ما تبحثين عنه؟

جربي سؤال المحرك الذكي الجديد ، سيكون لدينا دائمًا.