Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
اختر الدولة
Share this المقالات
X

الأسبوع العاشر من الحمل

(0 reviews)

طفلك ابتدي ياخد شكل الإنسان الطبيعي مع وجود كل شيء في مكانه. راسه لسه أكبر بكتير من جسمه بس يقدر يحركها. جسمه بقى فيه عضلات كتير وممكن يحرّك دراعاته ورجليه.

الثلاثاء, كانون الثاني/ يناير 28th, 2020

نمو الجنين

طفلك ابتديياخد شكل الإنسان الطبيعي مع وجود كل شيء في مكانه. راسه لسه أكبر بكتير من جسمه بس يقدر يحركها. جسمه بقى فيه عضلات كتير وممكن يحرّك دراعاته ورجليه. في بطنه، بدأ الكبد يبقى أكبر ويكوّن خلايا الدم الحمرا. بتفضل دماغه لسّه مستمرة في تكوين الخلايا العصبية.

جسمك

ساعة فرحانة والساعة اللي بعدها زعلانة والساعة اللي بعدها قلقانة؟ طبيعي جدًا تعاني الفترة دي من تغيرات مزاجية شديدة نتيجة تقلبات الهرمونان. الخبر السعيد إن الفترة دي بتنتهي في أول الشهر الرابع (في الأسبوع الـ١٣) واللي خلاص قرّب ومستويات الهرمون هتبقى متزنة أكتر بكتير..هانت!

نظام أكلك

البروتين. أهم عنصر غذائي لجسمك حاليًا هو البروتين. الفراخ واللحمة والسمك المطبوخ والبيض هم مصدر البروتين الحيواني. الفول الصويا والعدس والمكسرات هم مصدر البروتين النباتي. سواء بتاكلي لحوم أو نباتية، فاسألي الدكتور بتاعك عن دايت يكون فيها بروتين عالي أيًا كان مصدره.

نصايحنا

لو عديتي سن الـ٣٥، فمفيش عناية معينة المفروض تتبعيها مختلفة عن اللي بتتبعه الحوامل الأصغر سنًا لكن مخاطر إنه يحصل مشاكل بالكروموسومات للطفل بتبقى أعلى علشان كده مهم تعملي فحوصات ما قبل الولادة وتتأكدي من سلامته.هيبقىإيدك على قلبك طبعًا بس معلش، كل ما الحاجة تتعرف أسرع كل ما يبقى أحسن ليكي ولطفلك.

اقرأي المزيد

اختاري أسبوعاً محدداً

انضمّي إلى برنامج "أول ألف يوم من حياة طفلي"!

راحة بالك كأمّ على بعد كبسة زرّ. انضمّي الآن واحصلي على نصائح وحلول أسبوعيّة تهمّك عبر البريد الإلكتروني.‎

محتوى ذو صلة
تقييمات المقال

0 reviews

بحث

Still haven't found
what you are looking for?

Try our new smart question engine. We'll always have something for you.