Arrow backLanguage
AR
Feed icon
مقالة

الأسبوع الواحد وعشرين من الحمل

بتستمر حواس الشم والتذوق في التطور. السائل الأمنيوسي المُحيط بيه بيوّصل له طعم اللي بتاكليه والريحة اللي حواليكي، علشان كده بعد الولادة بيبقى مُنجذب لريحة جلدك

2دقيقة
للقراءة Jan 29, 2020

نمو الجنين

بتستمر حواس الشم والتذوق في التطور. السائل الأمنيوسي المُحيط بيه بيوّصل له طعم اللي بتاكليه والريحة اللي حواليكي، علشان كده بعد الولادة بيبقى مُنجذب لريحة جلدك وللبن بتاعك وللطعم الحلو (لأن السائل الأمنيوسي طعمه حلو) وكل الأكل اللي بتاكليه بانتظام في أواخر فترة الحمل بيتاخد على طعمه وبيبقى مألوف له.

 

جسمك

بيحصل لبعض الستات الحوامل انتفاخ في الرقبة وبتبقى أتخن من الطبيعي لأن الغدة الدرقية بتنتفخ مع البطن والصدر. حاولي الفترة دي تلبسي حاجات واسعة من عند الرقبة.

 

نظام أكلك

هتحسيبتقل في رجلك خصوصًا لو الجو حر اللي بيعلّي الدورة الدموية في الأوردة، شرب المياه الكتيربيساعد على تخفيف الشعور ده وما تلبسيش كعب عالي. نامي على جانبك الشمال علشان تخففي الضغط على الأوعية الدموية وعلى طفلك، ووجهي مياه ساقعة على رجلك وانتيبتاخدي دوش.

 

نصايحنا

لو بتعاني من عسر الهضم فده بيحصل نتيجة إن التغييرات الهرمونية الفترة دي بتخلّي فتحة الجزء العلوي من المعدة متكاسلة فيبقى سهل وصول أحماض المعدة للمريء وده اللي بيسبب شعور بالألم وعدم الراحة ساعة الأكل أو بعده. للأسف كل ما ابنك يكبر جواكي أكتر، كل ما الضغط على المعدة يزيد أكتر، وكل ما الألم ده هيزيد. نصيحتنا إنك تحاولي تاكلي دايمًا أكل صحي وخفيف، وتاكلي خمس وجبات في اليوم بدل من تلات وجبات كبيرة. تمضغي كويس وببطء. لو بتحسي بألم ساعة النوم، نامي وراسك مسنودة بحيث الأحماض ما تتطلعش بسهولة وتسبب لك ألم وبالتالي الأرق.

Logo white

احصلي على جميع المعلومات والنصائح تتعلق بفترة الحمل والولادة من خبراء التغذية

  • لائحة أخباري

    محتوى منظم بناءً على تفضيلاتك

  • إرشادات التغذية

    تعرفي على خيارات التغذية المختلفة وفوائدها لك ولطفلك

  • أدوات عملية مخصصة

    جربي أدواتنا العملية المخصصة لإرشادك خلال رحلة الأمومة.

  • برنامج أول ألف يوم من حياة طفلي

    إخطارات وتذكيرات ورسائل إخبارية مخصصة

Search icon

ما زلتي لم تجدي ما تبحثين عنه؟

جربي سؤال المحرك الذكي الجديد ، سيكون لدينا دائمًا.
‏بحث ‏